• Voinko muuttaa vakuutusmaksuni eräpäivää?

Vakuutusmaksun eräpäivän muutoksen voit tehdä Asiakasportaalin kautta yhteydenottolomakkeella. Ilmoita lomakkeessa myös vakuutuksen numero, jota muutos koskee.

  • Kuinka tilaan e-laskun vakuutukselleni?

E-laskun tilaaminen onnistuu omasta verkkopankistasi. Valittuasi laskuttajan, yksilöintitiedoksi tulee antaa vakuutusnumero (usein muodossa xxxxxx-xxxxxxxx). Huomioithan, että e-laskutus käynnistyy kahden kuukauden kuluttua siitä päivästä, kun olet tehnyt e-laskutilauksen verkkopankissasi.

  • Kuinka vaihdan automaattisen laskutuksen vakuutukselleni?

Voit ottaa käyttöön automaattisen laskutuksen omassa verkkopankissasi.

  • Mistä voin tarkistaa mitä vakuutukseni sisältää?

Vakuutuksen sisältö selviää kerran vuodessa lähetettävästä vuosi-ilmoituksesta. Saat myös tietoa vakuutuksen sisällöstä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

  • Miten ilmoitan yhteystietojeni muutoksista?

Nimen- ja osoitteenmuutokset päivittyvät meille automaattisesti Digi- ja väestötietovirastosta, ellei sinulla ole tietojen luovutuskieltoa. Voit ilmoittaa muuttuneet tietosi Asiakasportaalin kautta yhteydenottolomakkeella.

  • Olen saanut laskun AXAlta. Mitä tämä koskee?

Lasku koskee vakuutusta, jonka olet tehnyt yhteistyökumppanimme kautta. Lisätietoja saat helpoiten kirjautumalla Asiakasportaaliin ja lähettämällä viestin yhteydenottolomakkeella.

  • En tiedä vakuutusnumeroani, mistä saan sen?

Vakuutusnumeron löydät vuosi-ilmoituksesta tai paperisen laskun oikeasta yläkulmasta. Voit käyttää tunnisteena myös esim. viimeisimmän maksamasi laskun viitenumeroa tai vahinkonumeroa.

  • Miten muutan vakuutukseni edunsaajaa/edunsaajia?

Edunsaajamuutos tulee tehdä Asiakasportaalin kautta yhteydenottolomakkeella tai kirjallisesti allekirjoitettuna. Mikäli haluat nimetä tietyn henkilön edunsaajaksi, tulee hänestä ilmoittaa nimi ja henkilötunnus.

  • Miten irtisanon vakuutukseni?

Vakuutuksen päättäminen vaihtelee vakuutuksittain ja tilanteittain. Luottoon liittyvä vakuutus irtisanotaan luoton myöntäneen pankin kautta, mutta mikäli sinulla on jokin muu AXAn myöntämä vakuutus, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella Asiakasportaalin kautta.

  • Olen sairauslomalla - miten haen korvausta ja mitä asiakirjoja tarvitsen?

Korvaushakemuksen teet helposti Asiakasportaalissa. Varmista, että sinulla on kaikki tarvittavat asiakirjat, jonka jälkeen pääset tekemään korvaushakemuksen. Tarkistathan vielä ennen korvaushakemuksen tekemistä, että sairauslomasi syy sisältyy vakuutuksesi ehtoihin (esim. tapaturmavakuutus kattaa vain tapaturmaiset työkyvyttömyydet).

Korvaushakemuksen liitteeksi tarvitset seuraavat asiakirjat:

  • Lääkärintodistukset sairauden ja/tai tapaturman alusta lähtien. Todistuksesta tulee käydä ilmi sairausloma-ajan lisäksi myös diagnoosi
  • Kuluvan vuoden verokortin, josta ilmenee lisäprosentti tai muu verottajan tätä korvausta varten osoittama verokortti (ts. verokortti etuutta varten). Muutoin korvauksesta suoritetaan 50 %:n ennakonpidätys.

Omavastuuaika on 14 tai 30 päivää vakuutuksesta riippuen. Jos korvauspäätös on myönteinen, korvauksen maksaminen alkaa omavastuuajan jälkeen.

  • Olen jäänyt työttömäksi - miten haen korvausta ja mitä asiakirjoja tarvitsen?

Korvaushakemuksen teet helposti Asiakasportaalissa. Varmista, että sinulla on kaikki tarvittavat asiakirjat, jonka jälkeen pääset tekemään korvaushakemuksen. Tarkistathan vielä ennen korvaushakemuksen tekemistä, että vakuutuksesi sisältää turvan työttömyyden varalta.

Korvaushakemuksen liitteeksi tarvitset seuraavat asiakirjat:

  • Työttömyyskassan tai Kelan ensimmäinen myönteinen päätös päivärahan maksamisesta
  • Työttömyyskassan tai Kelan päivärahan maksuilmoituskuitit työttömyyden alusta lähtien
  • Kopiot työsopimuksesta ja irtisanomisilmoituksesta, josta käy ilmi työsuhteen alkamis- ja päättymispäivä sekä irtisanomisen syy
  • Kuluvan vuoden verokortin, josta ilmenee lisäprosentti tai muu verottajan tätä korvausta varten osoittama verokortti (ts. verokortti etuutta varten). Muutoin korvauksesta suoritetaan 50 %:n ennakonpidätys.

Omavastuuaika on 14 tai 30 päivää vakuutuksesta riippuen. Jos korvauspäätös on myönteinen, oikeus korvaukseen alkaa omavastuuajan jälkeen.

  • Kauanko korvauspäätöksen saamiseen menee?

Korvaushakemuksesi on käsittelyssä nopeimmin toimitettuna Asiakasportaalin kautta. Portaalissa voit hakea korvausta työttömyyden, tilapäisen työkyvyttömyyden (sairausloman), vakavan sairauden sekä tapaturmaisen pysyvän haitan perusteella. Kun olemme saaneet kaikki asiakirjat, käsittelemme korvaushakemuksesi 14 päivän kuluessa ja saat siitä päätöksen

  • Voinko tehdä korvaushakemuksen verkossa vaikka minulla ei vielä ole kaikkia tarvittavia liitteitä?

Tarvitsemme kaikki pyydetyt asiakirjat korvauspäätöksen tueksi, hakemuksen tekeminen ilman liitteitä ei nopeuta käsittelyä. Kun olemme saaneet kaikki asiakirjat, käsittelemme korvaushakemuksesi 14 päivän kuluessa

  • Voiko korvaushakemukseni käsittely viivästyä?

Pyrimme tekemään päätökset nopeasti ja voit seurata korvaushakemuksen edistymistä Asiakasportaalissamme. Käsittely voi viivästyä, jos pyydettyjä tietoja tai asiakirjoja ei ole toimitettu hakemuksen mukana. Olemme aina sinuun yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja korvauspäätöksen tekemiseen. Kun olemme saaneet kaikki asiakirjat, käsittelemme korvaushakemuksesi 14 päivän kuluessa.

  • Onko minun jatkettava vakuutusmaksujen suorittamista korvausten maksun ollessa käynnissä?

Pääsääntöisesti kyllä. Maksamalla vakuutusmaksusi vakuutuksesi pysyy voimassa ja voimme jatkaa korvauksen maksamista. Mikäli sinun ei tarvitse maksaa vakuutusmaksuja korvausten ajalta, huomioimme tämän laskutuksessasi ja saat tästä kirjallisen ilmoituksen.

  • Työsopimukseni oli määräaikainen, voinko silti hakea korvausta?

Korvausta ei makseta, jos vakuutetun työttömyys johtuu määräaikaisen työsopimuksen, viran tai virkasuhteen päättymisestä.

  • Minut on lomautettu vakituisesta työstäni, saanko työttömyyskorvausta?

Korvausta ei makseta vakuutetun ollessa lomautettuna. Jos lomautus kestää yli 200 päivää tai johtaa irtisanomiseen tuotannollisista ja taloudellisista syistä, korvauksen maksu alkaa ensimmäisestä työttömyyspäivästä lomautuksen vaihduttua irtisanomiseksi.

  • Onko kuolemantapauskorvaushakemus mahdollista tehdä verkossa?

Ei, valitettavasti kuolemantapauksesta ei voi hakea korvausta verkossa. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

  • Pidätetäänkö korvauksista veroa?

Korvauksen verotettavuus riippuu siitä, mistä syystä ja kenelle korvausta maksetaan. Työttömyyteen ja työkyvyttömyyteen liittyvät kuukausikorvaukset ovat veronalaista tuloa. Verottajan ohjeiden mukaan korvauksesta pidätetään veroa lisäprosentin tai tätä etuutta varten toimitetun verokortin mukaisesti (ts. verokortti etuutta varten). Mikäli verokorttia ei toimiteta yhtiöömme, korvauksesta pidätetään veroa 50 %.

Muista korvauksista, esim. Vakavaan sairauteen liittyen, veroa ei pääsääntöisesti tarvitse maksaa. Lisätietoja saat lähettämällä viestin yhteydenottolomakkeella Asiakasportaalin kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme.

  • Kuinka haen muutosta saamaani korvauspäätökseen?

Mikäli olet tyytymätön korvauspäätökseen ja haluat, että hakemus käsitellään uudelleen, pyydämme lähettämään asiasta kirjallisen pyynnön perusteluineen sekä liittämään mahdolliset uudet asiakirjat korvauskäsittelyä varten. Jos asia ei selviä uudelleenkäsittelypyynnöllä, sinulla on mahdollisuus pyytää FINEn (Vakuutus- ja rahoitusneuvonta) ratkaisusuositusta. Lisätietoa saat korvauspäätöksen mukana tulleesta muutoksenhakuohjeesta.

  • Mistä saan AXAn vakuutuksen?

Kysy tarjous AXAn vakuutuksista meidän yhteistyökumppaneiltamme.

  • Voinko asioida henkilökohtaisesti konttorillanne saadakseni palvelua?

Valitettavasti se ei ole tällä hetkellä mahdollista. Ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella Asiakasportaalin kautta, soittamalla asiakaspalveluumme vaihde 010 802 840, tai postitse AXA Partners, PL 67, 00501 Helsinki.